Filipiny - archipelag na krańcach Azji

Filipiny – kraj położony na ponad 7000 wysp i wysepek pociągał mnie od dawna egzotyką tropikalnych krajobrazów i różnorodnością zamieszkujących go mieszkańców. Spotyka się tu wysokie, porośnięte dżunglą i pocięte ryżowymi tarasami góry, skaliste i piaszczyste wybrzeża morskie, wysepki otoczone rafami koralowymi. Filipiński archipelag zamieszkuje mozaika kilkudziesięciu plemion, różniących się czasem znacznie stylem codziennego życia.  W lutym 2009 roku wraz z dwójką przyjaciół udało mi się zrealizować marzenie zobaczenia  tego położonego na krańcach Azji kraju.  Oto relacja z naszej miesięcznej wyprawy.

Dziennik podróży

15.02

Przelot LOT-em z Warszawy do Frankfurtu (1.5 godz.), a następnie tajwańską linią lotniczą China Airlines do Taipei (12 godz. lotu).

16.02

Po porannym przybyciu na lotnisko w Taipei przesiadamy się do samolotu linii China Airlines lecącego do Manili i po 2 godzinach lotu docieramy do stolicy Filipin. Z lotniska udajemy się taksówką (200 PHP) do hoteliku Malate Pensionne, położonego w centrum miasta w dzielnicy Malate (1850 PHP/ 3 os). Po południu odwiedzamy  ciekawy cmentarz chiński z grobowcami w formie domów oraz miejski park Rizala (bohatera narodowego Filipin). Kupujemy także bilety na nocny przejazd autobusem do Banaue (linia Florida – 450 PHP).

17.02

Zwiedzamy najważniejszą, zabytkową część Manili – Intramuros. W tej dzielnicy oglądamy kościół i klasztor św. Augustyna, katedrę, fort Santiago z czasów hiszpańskich, dom hiszpańskiego gubernatora Casa Manila, dom rzemiosła artystycznego. Po południu zaglądamy ponownie do Parku Rizala zwiedzając jego okolice (Ogród Chiński). Wieczorem wyruszamy autobusem w 8-godzinną podróż w góry Cordiliera Central, do miejscowości Banaue (10.45 p.m. – 7 a.m.)

18.02

Po dotarciu rankiem do miejscowości Banaue podziwiamy okoliczne tarasy ryżowe i znajdujemy zakwaterowanie w Banaue View Inn (1200 PHP / 3 os).  Po zorganizowaniu transportu wyruszamy jeepem (2100 PHP) w kierunku miejscowości Batad, najbardziej znanej ze starych (2000 lat) tarasów ryżowych. Po godzinnej jeździe gruntową drogą docieramy do przełęczy Saddle Point, skąd schodzimy przez dżunglę ok. 400 metrów w dół do wioski Batad (po drodze spotykamy grupkę Polaków). Podziwiamy tarasy ryżowe w Batad, wracamy na przełęcz i w deszczu powracamy do Banaue.

19.02

Wczesnym rankiem w deszczu wyruszamy jeepneyem z Banaue do miejscowości Bontoc (150 PHP/os). Po drodze oglądamy słynne tarasy ryżowe z Banaue View Point oraz przedstawicieli miejscowego plemienia Ifugao. Po 3 godzinach jazdy szutrową drogą przez góry osiągamy Bontoc, gdzie przesiadamy się w następny jeepney (45 PHP/os), docierający po 45 minutach do miejscowości Sagada.  W Sagadzie znajdujemy nocleg w Residential Lodge (200 PHP/os); nastepnie wyruszamy na zwiedzanie tej górskiej osady i jej okolic. Odwiedzamy kamienny kościół z cmentarzem, Dolinę Echa z wiszącymi trumnami, oglądamy tarasy ryżowe poza osadą i jaskinię Sumagong u jej wejścia. Wieczorem korzystamy z miejscowej kafejki internetowej.

20.02

Wczesnym rankiem odwiedzamy niewielkie Muzeum Sztuki Regionalnej w Sagadzie i o ósmej wyruszamy lokalnym autobusem (220 PHP) na trasę Sagada - Baguio.  135-kilometrowa trasa wiedzie szczytami gór (w najwyższym miejscu 2450 m n.p.m.) obfitując we wspaniałe widoki Cordiliera Central. Po dotarciu do zatłoczonego Baguio zamieszkujemy w Benquet Pine Tourist Inn (1300 PHP / 3 os). Wieczorem udajemy się na spacer po centrum miasta – odwiedzamy Park Burnham z jeziorem, targ miejski i nowoczesne centrum handlowe z nocnym widokiem na miasto.

21.02

Rano wyruszamy linią autobusową Pasay z Baguio do Manili (445 PHP). Po 6.5 godz. jazdy początkowo przez góry a następnie przez gęsto zaludnioną nizinę wokół Manili docieramy do stolicy. Po zakwaterowaniu ponownie w Malate Pensionne wyruszamy na popołudniowo-wieczorny spacer po dzielnicy Malate: odwiedzamy miejscowy kościół i restaurację Adriatico, przechadzamy się po nadmorskim bulwarze Manili.

22.02

Wyruszamy autobusem firmy Jam Liner do Tanuan (95 PHP – 1.5 godz.), skąd jeepneyem (22 PHP – 0.5 godz.) docieramy do miejscowości Talisay, położonej nad jeziorem Taal. Wynajmujemy łódkę (1000PHP/łódź) i przepływamy na wyspę z wulkanem Taal (ok. pół godz.). Wchodzimy na szczyt wulkanu (1 godz.) pylistą drogą (w towarzystwie turystów na koniach). Na szczycie podziwiamy szmaragdowe jezioro w kraterze wulkanu i okoliczne widoki. Schodzimy na brzeg wulkanicznej wyspy, przeprawiamy się ponownie łódką przez wzburzone wody jeziora. W miejscowości Talisay spożywamy smaczny obiad (tilapia w sosie z zupą – 60 PHP), po czym poprzez Tanuan wracamy wieczorem do Manili.

23.02

Wczesnym rankiem wyruszamy taksówką (110 PHP) na lotnisko. Po uiszczeniu opłaty lotniskowej (200 PHP) udajemy się samolotem linii Philippine Airlines do Puerto Princesa, stolicy wyspy Palawan. Po godzinnym locie docieramy do Puerto Princesa, a następnie do hotelu Puerto Pension (1050 PHP/2 os). Wkrótce wyruszamy rikszą na zwiedzanie atrakcji w okolicach miasta. Odwiedzamy farmę motyli (50 PHP), farmę krokodyli z małym zoo (40 PHP) oraz mangrowcową plażę Emerald Beach (40 PHP). Wieczorem spacerujemy po nadmorskiej promenadzie.

24.02

Wyruszamy rikszą do zatoki Honda Bay (10 km od miasta). Tu wynajmujemy, wspólnie z Włochem Antonio i jego filipińską dziewczyną Dalią, łódź (300 PHP/os) w celu zwiedzenia zatoki. Odwiedzamy rafę koralową z pomostu zbudowanego na zatoce, a następnie 3 wyspy: Star Fish, Snake Island z bogatą fauną rafy koralowej przy brzegu oraz Lonely Island, mangrowcową wyspę zatapianą podczas przypływu. Po powrocie na ląd stały spożywamy kolację w Kim Springs i wracamy rikszą do Puerto Princesa.

25.02

Wyruszamy z dworca autobusowego San Jose w pobliżu Puerto Princesa lokalnym autobusem do miejscowości Sabang (200 PHP). Trasa prowadzi w poprzek wyspy przez góry, najpierw asfaltową, a potem gruntową drogą. Po 2.5 godzinach docieramy w południe do Sabangu i znajdujemy nocleg w Marys Cottages – bungalowach przy końcu piaszczystej plaży.  Późnym popołudniem wybieramy się na spacer wzdłuż wybrzeża i oglądamy z łodzi ze śpiewającym przewodnikiem mangrowcową rzekę (100 PHP).

26.02

Wyruszamy łodzią do Parku Narodowego Underground River (600 PHP/łódź – 0.5 godz). Zwiedzamy Podziemną Rzekę (wstęp do Parku 200 PHP), płynąc łodzią ok. 50 minut przez jaskinie wyrzeźbione przez wodę. W parku oglądamy warany i małpy, następnie wracamy ścieżką Monkey Trail przez krasową dżunglę do Sabangu (2.5 godz.). Wieczorem udajemy się na kolację do centrum wioski Sabang.

27.02

Rankiem udajemy się na spacer wybrzeżem w kierunku wodospadu. Po drodze oglądamy rybacką wioskę, chińską świątynię, a następnie sam wpadający niemal do morza wodospad.

Po ostatniej kąpieli w Morzu Południowo-Chińskim wyruszamy minivanem do Puerto Princesa (300 PHP/os – 2 godz.).  Popołudniem spacerujemy po centrum miasta, dokonując ostatnich filipińskich zakupów (miejscowe perły) i korzystając z kafejki internetowej.

28.02

Rankiem udajemy się na lotnisko i odlatujemy do Manili (1 godz.). Po wylądowaniu na lotnisku Ninoy International przemieszczamy się autobusem wahadłowym na terminal 1 i o godz. 17 opuszczamy Filipiny.